mandag den 28. april 2014

Værksteder i indskolingen og skole

KAP.20

Den stærkeste udviklingsfaktor i skolen er erhvervslivets nye kvalifikationskrav som foruden de gamle som:

Faglighed
Viden
Loyalitet
Flid

Også kræver nye:

Samarbejdsevne
Fleksibilitet
Overblik
Kreativitet
Innovative evner

Den rummelige skole vægtes mere og mere fremfor den boglige skole.

10 bud på fremtidens skole:

1.
Skolen er et fristed, hvor børn under ansvar har ret til at erhverve sig etiske, æstetiske og politiske værdier i fællesskab med andre indse at begyndelsen var sansning. Undervisningen skal derfor gøre brug af krop og sanser i vekselvirkning med tanken og fantasien.
2.
Der skal være tid til alting. Især til glæden og oplevelsen..
3.
begreberne tro, håb og kærlighed udtrykker noget menneskeligt smukt, børnene forventer at få troen på egne værdier og egne kræfter håbet om et godt liv med kærlighed som drivkraft.
4.
Det eneste vi ved, er at vi intet ved. Derfor har du pligt til at forholde dig til de videnskabelige dogmer.
5.
Du skal kunne bruge dine sanser fuldt ud og erfarer, at smukke tanker bedst tænkes smukke steder. Derfor bør skolens rum og omgivelser være blandt de smukkeste menneskabte.
6.
bevidsthed om ressourcer og smukt forarbejde kendetegner gode råvarer, at sanse, føle, dufte, at erkende materialernesforskellighed og pleje af værktøj – det føjer kvalitet til liv.
7.
Sikre at børn ofte møder kunst, såsom billeder, musik, digte, teater, film og andet og selv får mulighed for at give udtryk for indtryk og sætte aftryk.
8.
Du må eje evnen til at forundres og forundre. Derfor skal du give børnene rødder og lade dem prøve deres egne vingers kraft.
9.
skolen skal udover at være dannende altid være fremtidsorienteret, da børnene har fremtid foran dem og ikke kan forudses. Skoleåret planlægges med plads til spontanitet og livslyst.
10.
du skal respekterer, at læreruddannede og pædagoger har ret til at undervise børn, men at også andre, fx kunstner og håndværkere, kan yde deres bidrag i skolen undervisning og liv.

Et lille læreteam sikrer sammenhængen i undervisningen, samt at tværfagligheden kan blive en mulighed.

Grundprincipper:

Interesse, behov og erfaringer
Aktivt handlen og famlende eksperimenter.
Ind tænke helhedsundervisning.
Hele og sammenhængende processer.
Æstetiske udtryksfærdigheder og oplevelser.
Aktiv pædagog og lærerrolle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar