mandag den 28. april 2014

Pædagogikken i Norditalien

Kap. 18 plant et værksted

 

Danmark er inspireret af den Italienske Reggio Emilia (kommunes) pædagogik.

Reggio Emilia har fantasi og kreativitet i højsæde. De bliverkommunale. De er værdsat og et respekteret led i børns opvækst. Institutionerne er lyse rummelige institutioner, der er 35 timers arbejdsuge inkl. 5 timers forberedelse til møder, efteruddannelse, forældrekontakt og lignende. Ydermere er der forskellige værksteder med specielt uddannede pædagoger til netop det værksted.

 

Grundholdningen:

At bevarer og kvalificere så mange udtryksformer som muligt hos børnene.
At børn skal lære sig selv og omverdenen at kende grundigt. Samt at udvikle en stærk identitet.
Den der ikke anvender sin fantasi og opbygger sit eget sprog, underkaster sig magtsproget og taler med andres tunger.

 

Børn får impulser og information gennem sanselige, levende og eksperimenterende aktiviteter, således at nysgerrigheden vækkes og øjne udfordres.

 

Dokumentation: er ikke kun en udstilling, men et arbejdsredskab til at synliggøre læreprocesser. Dokumentation giver pædagogen magten over pædagogikken og børnene magten over egen læring.

Grundig planlægning og diskussion af mål med arbejdet sikre pædagogerne et stort overblik og meget viden, dette bevirker at der er plads til åbenhed og spontanitet til at gribe pludselig opstået læring. Er man kun åben og spontan uden planlægning bliver det tilfældelighedernes pædagogik, hvor kun de stærke og velstimulerede børn stortrives.

Syn på barnet:

Kompetent
Ressourcestærkt
Medskaber til kundskaber og kultur
Interaktion barn-omverdenen
Kropsligheden er fundamentet – mærker, føler, sanser.

Nøgleord for barnet:

Dialog og kommunikation
Refleksion og udforskning
Lyst og nysgerrighed.

Barnets spor:

Skal forstås som de tegn, barnet efterlader. Noget barnet er optaget af, viser interesse for, fortæller om, tegner, husker eller samler op. Barnets spor er udtryk for livshistorie.

Den pædagogiske praksis:

Er proces orienteret, fordi den bygger på børns spor, som forandres og udvikles hele tiden, og den tilrettelægges som projekter og aktiviteter.

Flest institutioner i Italien er drevet katolsk eller i statsligt regi med traditionel ofte med autoritær pædagogik.

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar