1) en opdagelsesfase
2) en undersøgelsesfase
3) en refleksionsfase
de 3 læringsrum:
1) det at gå "foran" voksenstyret
2) det at gå "ved siden af" interaktion voksen/barn
3) det at gå "bagved" barnestyret
Erkendelse: kan forstås som læring, der genspejler verdens realiteter så objektivt som muligt
Piaget:
assimilation:barnets iagttagelser og handlinger følger de kategorier og færdigheder, som det ved tidligere lejligheder har tilegnet sig. Begrebet er fra biologien og bruges eks. om en plante, der optager stoffer fra omgivelserne og omdanner dem, så de bliver organismens egne. Barnet er i stand til at assimilere, lige så længe det med sine allerede erhvervede sanselige erfaringer og for forståelser kan begribe sine nye oplevelser.
akkommodation:før eller siden vil der komme situationer, som barnet ikke kan håndtere alene ud fra sine kendte kategorier og handlemønstre. det bliver nødvendigt at "ommøblere" og justere indre arbejdsmodeller, så der kan blive plads til både nye erkendelser og de gamle i revideret form. dette kaldes akkommodation. Dette begreb er også fra biologien, hvor det bl.a. bruges om øjet, som indstiller forskellige øjenmuskler, alt efter hvor langt der er til de ting der skal betragtes. justere sin erkendelse
flow: tilstand man er i , når man er fuldstændig opslugt af tid og sted.
en basal naturvidenskabelig arbejdsmetode og tankegang kan eks. beskrives i flg. 6 faser:
1. obs. eller teoretisk overvejelse af et fænomen, som man ønsker en forklaring på.
2. fremsættelse af en hypotese, som tilsyneladende forklarer obs. eller den teoretiske beregning.
3. opstilling og gennemførelse af forsøg, hvorved man undersøger holdbarheden af en hypotese.
4. fremsættelse af en konklusion, der på baggrund af forsøgets resultater enten be- eller afkræfter hypotesen.
5. hvis hypotesen bekræftes er der tale om en teori
6. hvis hypotesen afkræftes, må man fremsætte en ny og gentage overstående proces så mange gange, det er nødvendigt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar