fredag den 18. april 2014

Natur og miljø i pædagogisk arbejde kap. 1

Naturoplevelser: kan forståes som et sanseligt møde med omverdenen.      Dannelse: kan siges er et resultat af alle de påvirkninger og aktiviteter, som vi udsættes for i livet. (bevidste som ubevidste) 
   
pædagogisk praksis:
* stimulere iagttagelse og undersøgelse af konkrete fænomener i naturen, som kan skabe øget naturfaglig viden og forståelse
 * åbne mulighed for aktiviteter og oplevelser, som kan bidrage til personlig og social udvikling. 

4 typer argumenter for naturvidenskab

1. økonomi: I et samfund, hvor erhvervslivet i stigende grad baserer sin produktion på naturvidenskab og teknologi, er det vigtigt at forberede børn og unge, så de ser sig i stand til at kunne bidrage til fremtidig innovation og vidensøkonomi. 
2. Nytte: for at undgå at blive fremmedgjorte over for den natur, som mennesket er en del af, og for at kunne mestre den teknologi, som hverdagen er fyldt med, er det vigtigt at kunne forstå omverdenen i et naturfagligt perspektiv. 3. Demokrati: Hvis man ønsker et velfungerende demokrati, må flest mulige borgere kunne tage kvalificeret stilling til spørgsmål såsom genmanipuleret mad, udnyttelse af grundvandet, drivhuseffekt og sundhedspolitik - og det uden hverken at lade sig manipulere eller fralægge sig personlig ansvar. 
4. kultur: Naturvidenskab er et for mennesket centralt erkendelsesmåde, der op gennem tiden har vist sig uløseligt knyttet til kunst, æstetik og filosofi, og som fortsat har betydning for udvikling af eksempelvis kreativitet, naturglæde og miljøbevidsthed. 
 ' 
Naturoplevelser kan være: 
 * høre vinden suse i trætoppene og se kornet bøje i vinden
 * bygge hule i skoven med sine venner 
 * spise madpakke i skoven og tisse i tørre blade
 * lede efter dyrene i den rådne træstamme eller i en kokasse
 * gemme eller snige sig lydløst gennem skoven
 * se mosekonens bryg eller elverpigerne danse
 * fange fisk, rense og spise den
 * følge glæden ved at snitte en fortællerpind eller hviske den allerstørste hemmelighed.
opleve:>
konkrete erfaringer meget forskelligt fra en abstrakt eller analytisk tilegnelse af viden. * en naturoplevelse kan vække lyst til at undersøge og fordybe sig fagligt, hvilket kan føre til analyse, refleksion og abstraktion. * abstrakte teser og analytisk viden modsat kan få os til at rette vores opmærksomhed mod fænomener i naturen, som kan be- eller afkræfte vore antagelser og hermed give grundlag for nye oplevelser.


en naturoplevelse er et sanseligt møde med omverdenen, hvor ens følelser og nysgerrighed aktiveres på en særlig stimulerende eller uventet måde, som ansporer til at fortolke og skabe mening i såvel de enkelte iagttagelser som i hele den virkelighed, man er optaget af. 


egnede anledninger til dannelse: 
 * tage ud og sove i det fri og opleve sig    som en del af naturen. 
 * betragte en pindsvin familie stille og tålmodigt en sen aften.
 * studere himlen om dagen og om natten 
 * samle insekter og sætte dem fri igen
 * klatre i træer og bygge dæmning over et vandløb 
 * få lov til selv at dyrke et stykke jord.
 * holde hund eller marsvin 
 * råde over et stykke fælles udyrket jord i byen og på skolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar