onsdag den 27. august 2014

Plantefarvning af uld


Der bliver plukket masser af lyng 900 gr. Som skal bruges til at farve uldgarn.

Kurven er fuld, og jeg er stolt, ingen hugorme i lyngen.

Lyngen bliver vejet. Der skal bruges 100-150 gr plante til 50 gr uld.

Jeg vælger at koge en farvesuppe for at undgå at blomsterne væver sig ind i garnet. Dvs. Jeg sier vandet fra efter 11/2 times kogning.

Så fandt jeg også rejnfan, de bliver også plukket med henblik på at farve uldgarn.

1300 gr. Blev det til. Godt gået. Man kan bruge hele planten, eller brugen enten den grønne eller gule del afhængig af hvilen farve man ønsker. Jeg vælger hele planten.

Så er suppen færdig.

Billede af rejnfan i gryden.

Uldgarnet gøres klar.

Hver bunke vejer 50 gr.

Hver bunke får 4 brune snor på så garnet ikke filtre under omrøring.

Der skal bejdes med 20% alun for at bevarer farven og farven bliver klarer.

Garnet varmes til 90 grader i 1 1/2 time.

Garnet skylles. Det er vigtigt at garnet og farvesuppen har samme temperatur inden indfarvningen går igang ellers udelægges garnet.


Venter på farvesuppen.



Så er 3 farvesupper klar. Lyng, rejnfan og grå bynke.

Lyngen er færdig, flot gul karry farve.



Når garnet er farvet vaskes det i sæbespåner og efterfølgende skylles i rent vand. Husk samme temperatur.

Garnet rulles i bolde. Øverst lyng, den grønne er grå bynke og den sidste rejnfan som har en grønlig skær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar